Khasiat Biji Labu

Cerita pasal labu. Macam-macam kita boleh buat dengan labu. Dijadikan sayur, pengat, kuih, puree..macam2 kan..sebab labu tu sedap dimakan.

Tau tak biji labu pun banyak khasiatnya juga! Tapi kita selalu buang je biji labu tu.

Sebab tu biji labu adalah antara salah satu ramuan di dalam nutriferon Shaklee.

Kelebihan Nutriferon Shaklee merupakan satu alternatif untuk meningkatkan sistem imun dan ianya bukanlah sejenis UBAT.

Ia diperbuat daripada biji labu, bunga Safflower, Honeysuckle Jepun dan biji Plantago yang membantu pengeluaran SEMULAJADI INTERFERON tubuh yang meningkatkan sistem imun.

Tapi kali ni nak cerita tentang biji labu

Biji labu sebenarnya mengandungi banyak asid lemak yang bermanfaat untuk kesihatan manusia, seperti asid oleik dan asid alfa-linolenik.

ASID OLEIC dapat menurunkan “kolesterol jahat” LDL dan meningkatkan tahap “kolestrol baik” HDL. Ia juga bertanggungjawab untuk menurunkan tekanan darah.

ALFA LINOLENIK ASID (ALA) adalah salah satu asid lemak yang diperlukan (perlu diambil dari pemakanan) dan menjadi salah satu dari komponen Omega 3.

Antara khasiat biji labu ialah

1. Biji labu tinggi dalam kandungan asid amino tryptophan yang ditukarkan kepada serotonin di dalam badan dan ini memastikan tidur yang lebih lena

2. Biji labu juga tinggi dalam mineral penyembuhan jantung iaitu magnesium, yang juga merupakan penenang alam semulajadi

3. Biji labu mempunyai tahap protein yang tinggi yang mudah dihadam untuk membantu menstabilkan kandungan gula dalam darah apabila dimakan sebagai snek sepanjang hari. Gula dalam darah yang stabil bermakna berat badan boleh dikurangkan.

4. Tinggi di Omega 3, minyak biji labu telah ditunjukkan dalam kajian untuk mengurangkan insiden benign prostatic hypertrophy (BPH) – satu keadaan di mana kelenjar prostat menjadi besar.

5. Biji labu juga tinggi dalam zink, mineral yang melindungi prostat lelaki, membuatkan biji labu sebagai snek yang muktamad untuk kesihatan lelaki.
6.Mereka merupakan sumber yang baik dalam membina darah dan zat besi yang meningkatkan tenaga.

7. Dalam kajian haiwan, apabila biji labu telah ditambah kepada diet, keputusan anti-radang adalah setanding dengan keberkesanan dadah Indomethacin tanpa kesan sampingan.

8. Sebatian phytosterol dipercayai boleh merendahkan paras kolesterol. Daripada kacang dan benih, biji labu mempunyai jumlah kedua tertinggi sterol (selepas biji bunga matahari dan pistachios ditempat pertama).

9. Biji labu adalah sumber terbaik serat yang membantu menjaga badan secara tetap.

10. Biji labu mengalkalikan pH badan. Banyak makanan snek yang kita makan membentuk asid dalam badan. Keasidan ni telah dikaitkan dengan kesakitan, penyakit, dan juga kanser.
.

16487119_10210439032625314_8638893468371555908_o

Jadi, tingkatkan sistem imun anda dengan nutriferon shaklee!


 

Untuk info lanjut dan mendapatkan, sila hubungi kami di ummuzain.com di talian;

SMS/Whatsapp/Telegram : Lyd Othman (019-8099621)

Salam Sayang;

signature

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s